آرتروز زانو یک بیماری جدی و دردناک است که با افزایش سن بدتر می شود. شایع ترین علائم درد، تورم و سفتی مفصل زانو است. درمان های زیادی وجود دارد که ممکن است به علائم کمک کند.

آرتریت بیماری است که باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل شما می شود. می تواند بزرگترین و قوی ترین مفاصل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. در زانو شایع است. آرتروز زانو می تواند یک بیماری جدی و ناتوان کننده باشد.

اگرچه هیچ درمانی برای آرتریت زانو وجود ندارد، اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است علائم شما را کاهش دهد و به طور بالقوه پیشرفت بیماری شما را کند کند.

مفصل زانو چیست؟
سه استخوان به هم می رسند تا مفصل زانو شما را تشکیل دهند. آنها عبارتند از:

• استخوان ران (فمور).
  • ساق پا (درشت نی).
  • کاسه زانو (کشکک).

یک ماده صاف به نام غضروف انتهای هر استخوان را می پوشاند. این یک بالشتک بین استخوان ها است که از ساییدگی آنها به یکدیگر جلوگیری می کند. غشای سینوویال، نوعی بافت که مفصل را احاطه کرده است، غضروف را روان می کند.

آرتروز زانو چه کسانی را مبتلا می کند؟

افراد در هر سنی ممکن است به آرتروز مبتلا شوند. اگر 50 سال یا بیشتر دارید، خطر ابتلا به آرتریت زانو بیشتر است. زنان بیشتر از مردان به آرتروز زانو مبتلا می شوند.

دلایل و عوامل خطر

متخصصان ژن هایی را شناسایی کرده اند که ممکن است باعث آرتروز زانو شوند. آنها پیش بینی می کنند که ژن های بیشتری هنوز کشف نشده اند.

اگرچه علت ناشناخته است، برخی از عوامل خطر احتمال آرتریت زانو را افزایش می دهند. عوامل خطر آرتروز به طور خاص عبارتند از:

• سن. استئوآرتریت در افراد مسن بیشتر از بزرگسالان جوان و کودکان اتفاق می افتد.
  • ناهنجاری های استخوانی اگر استخوان ها یا مفاصل شما به طور طبیعی کج باشند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتروز هستید.
  • نقرس. نقرس، همچنین نوعی آرتریت التهابی، ممکن است منجر به آرتروز شود.
  • صدمات. آسیب های زانو می تواند باعث آرتروز زانو شود.
  • فشار. فشار زیاد بر روی زانوهای شما ناشی از دویدن، ورزش یا انجام یک کار فعال می تواند منجر به آرتروز شود.
  • وزن. وزن اضافی فشار بیشتری به زانوهای شما وارد می کند.

علائم آرتروز زانو

• احساس درد و ناراحتی در زانو بخصوص در حین راه رفتن و وارد شدن فشار وزن بر روی زانو
  • محدود شدن دامنه حرکات زانو
  • سفتی و هشکی زانو
  • تورم و التهاب زانو
  • شنیده شدن صدای سایش چیزی در زانو
  • مشکلات راه رفتن
  • تغییر شکل زانو

روش های درمان

اگرچه آرتروز درمان قطعی ندارد ، اما با راهکارهای مختلفی می توان به تسکین علائم کمک کرد و از پیشرفت علائم جلوگیری کرد.

افزایش زمان استراحت و کاهش فعالیت بخصوص فعالیت هایی که فشار زیادی به زانوها وارد می کنند می توانند به تسکین علائم بیمار کمک کنند.

قرار دادن کمپرس سرد و گرم بر روی زانو نیز در کاهش درد و التهاب ناشی از آرتروز زانو موثر است.

استفاده از زانو بند ، کفی و کفش طبی نیز در برخی افراد می تواند کمک کننده باشد.

کاهش وزن در بیمارانی که اضافه وزن دارند نیز در جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد بر زانو ها نقش داشته و به تسکین علائم کمک می کند.

فیزیوتراپی زانو یکی از روشهای موثر در تسکین علائم بیمار است ، تمرینات فیزیوتراپی به انعطاف پذیری، قدرت و حرکت کمک می کند.

استفاده از داروهای ضددرد و ضدالتهاب نیز برای تسکین درد توصیه می شوند

جراحی نیز به عنوان آخرین گزینه درمانی و در صورت عدم بهبودی با روش های ذکر شده انجام می گیرد.

کلمات مرتبط :

درمان آرتروز – فیزیوتراپی آرتروز – علائم آرتروز – فیزیوتراپی زانو – فیزیوتراپی در تهرانپارس